PERLEMBAGAAN Persekutuan merupakan undang-undang asas negara. Ia telah
digubal oleh panel-panel hakim dari negara Komanwel. Sebelum menerima
Perlembagaan tersebut, pemimpin-pemimpin yang berbilang kaum di negara
ini membuat beberapa pindaan termasuk melindungi kedudukan Orang Asli
yang miskin dan mundur, yang diiktiraf oleh pemimpin berkenaan yang merasakan keperluan golongan terbabit perlu diberi perhatian.
Selepas itu, Perlembagaan telah dipinda beberapa kali bagi membuat peruntukan untuk situasi semasa yang timbul.
Terdapat dua pindaan yang wajar disebut. Keperluan untuk Yang
di-Pertuan Agong menandatangani semua undang-undang sebelum menjadi sah,
seolah-olah menafikan hak rakyat untuk membuat undang-undang melalui
Parlimen yang dipilih oleh mereka. Biasanya Yang di-Pertuan Agong akan
bertindak atas nasihat Perdana Menteri. Di United Kingdom, raja
bertanggungjawab bertindak atas nasihat Perdana Menteri. Namun, terdapat
kebimbangan di Malaysia bahawa Yang di-Pertuan Agong tidak boleh.
Pindaan itu mensyaratkan jika Yang di-Pertuan Agong enggan
menandatangani undang-undang, ia perlu di hantar kembali ke Parlimen dan
jika Parlimen meluluskan dengan atau tanpa pindaan , ia akan menjadi
undang-undang walaupun Yang di-Pertuan Agong tidak menandatangani
selepas dua bulan.
Pindaan kedua membentuk sebuah mahkamah khas
untuk mendengar tuduhan terhadap pemerintah. Ini dibuat selepas seorang
pemerintah menyerang seorang rakyat.
Tetapi peruntukan utama
dalam Perlembagaan itu menyatakan bahawa Malaysia merupakan negara Raja
Berperlembagaan dan demokrasi berparlimen.
Sebuah Raja
Berperlembagaan tidak mempunyai kuasa eksekutif. Ini bermakna bahawa
beliau mungkin tidak terlibat dalam pentadbiran negara. Perkara ini
dianggap perlu kerana pada masa lalu, negeri-negeri Melayu diperintah
oleh pemerintah yang mempunyai kuasa mutlak dan rakyat dilarang daripada
terlibat dalam politik. Hasilnya adalah kawasan-kawasan tanah telah
diberikan kepada negara luar, konsesi diberikan kepada perniagaan luar
dan akhirnya kemerdekaan diserahkan kepada British di bawah perjanjian
yang berkekalan lama.
Apabila perang berakhir dan British
kembali, kedudukan raja-raja Melayu tidak menentu. Di India, semua raja
dan maharaja kehilangan takhta mereka. Di Indonesia, sultan dan pegawai
pemerintah telah digulingkan, jika tidak dibunuh. Dengan latar belakang
ini, British mencadangkan untuk menggabung negeri-negeri Melayu dan
Negeri Selat ke dalam Malayan Union untuk diperintah sebagai tanah
jajahan. Sultan hanya akan menjadi ketua adat dan agama Melayu.
Harold MacMichael mengingatkan kalangan sultan bahawa pengiktirafan
oleh British bergantung kepada perjanjian yang ditandatangani berhubung
penyerahan negeri-negeri kepada British. Jika mereka (sultan) menolak,
British akan mengiktiraf mana-mana pemerintah yang bersetuju
menandatanganinya. Dan terdapat banyak yang menunggu untuk
menandatanganinya. Oleh itu semua berbuat demikian (tandatangan).
Orang Melayu dilihat bersifat legalistik. Sejak pemerintah
menandatanganinya, mereka terpaksa kekal untuk menyangkal perkara itu.
Dan mereka melakukannya dan status quo dikembalikan.
Hal
demikian kerana raja-raja boleh dengan mudah dipujuk untuk membuat
keputusan yang salah bahawa kuasa eksekutif dipindahkan kepada kerajaan
yang dipilih. Kerajaan dan pemimpinnya dan Parlimen dijangka bertegas
dalam mempertahankan Perlembagaan dan kepentingan rakyat serta negara.
Perdana Menteri khususnya perlu bertegas dan tidak terpengaruh dengan
adat-adat atau penghormatan kepada pemerintah. Pemerintah dibayar pencen
yang besar dan tidak boleh terlibat dalam perniagaan. Ini dianggap
perlu kerana para pegawai cenderung untuk menangguhkan kehendak
pemerintah dan akan mendapati kesukaran dalam menolak cadangan
perniagaan mereka.
Terdapat juga kepercayaan bahawa ahli
perniagaan yang tidak bertanggungjawab akan menggunakan sultan untuk
mendapatkan kelebihan berbanding orang lain dan melangkau
peraturan-peraturan serta dasar.
Perlembagaan Persekutuan
merupakan Perlembagaan yang baik. Terdapat beberapa pelanggaran tetapi
Perlembagaan itu telah memainkan peranan sebaiknya.
Berbanding
Thailand, kita tiada undang-undang berhubung penghinaan terhadap raja.
Sedikit sebanyak Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) merupakan langkah
pencegahan. Tetapi sekarang tiada lagi ISA. Sudah ada kecenderungan
untuk mengkritik dan menghina raja-raja. Perlembagaan diabaikan.
Orang ramai mungkin bertindak lebih daripada itu kerana mereka tahu tiada tindakan boleh diambil terhadap mereka.
Jika ada yang menggalakkan untuk mengabaikan Perlembagaan, mereka
mungkin bertindak sehingga terang-terangan. Ini mungkin membawa kepada
pergaduhan kaum atau tuntutan meminda Perlembagaan. Ini membahayakan,
oleh itu, kepada sesiapa, termasuk kerabat diraja untuk tidak
meminggirkan batasan yang dikenakan oleh Perlembagaan.
No comments:
Post a Comment