Thursday 22 January 2015

Perlukah Najib mengekalkan projek HSR Malaysia-Singapore

Perdana Menteri, Datuk Seri Tun Abdul Razak mengumumkan langkah proaktif kerajaan menangani perubahan landskap ekonomi global. Salah satu langkah adalah mengekalkan projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) Malaysia-Singapura.
Persoalan yang di timbulkan oleh rakyat adalah “kenapa pentadbiran Najib Abdul Razak harus mengekalkan projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) Malaysia-Singapura?”
Pandangan umum projek tersebut tidak menguntungkan rakyat terutama sekali penguasaha bas pelancong Singapore – Malaysia. Bukan itu sahaja ianya melibatkan juga penguasa teksi dan juga Syarikat Penerangan Malaysia (MAS) Singapore- Malaysia dan sebagainya.
Kenapa tidak di batalkan sahaja projek tersebut yang tidak menguntungkan rakyat keseluruhannya? Rakyat menyedari bahawa kemungkinan projek ini tidak dapat dibatalkan atau di tunda kerana cadangan tersebut datangnya dari pentadbiran Najib. Mereka menyatakan juga Najib tunduk dengan pemerintah PAP Singapura. Lihat sahaja tanah milik KTM di Singapura? Ada yang menyatakan pemerintah Singapore telah memegang “buah najib”. Walau apa pun itu presepi rakyat.
Katakan jika projek tersebut datangnya dari Tun Dr Mahathir Mohamad sudah pasti projek tersebut akan di batalkan atas alasan “dalam usaha untuk tangani cabaran ekonomi”. Ini terbukit apabila cadangan Tun Dr Mahathir mengenai pembinaan jambatan bengkok di batalkan.

No comments:

Post a Comment