Monday 21 October 2013

Mukhriz di aniaya


Tun Dr Mahathir Mohamad berkata kekalahan Mukhriz sudah di jangka. Menurut Tun “sebelum bertanding sudah kata kalah, dia (Mukhriz) punya hanya 50-50 dan ramalan saya memang betul.”
Kenyataan gentleman Tun sangat dialu-alukan dan menonjolkan sikap budiman. Tun Mahathir menghormati dan menerima keputusan yang telah di buat oleh ahli UMNO.

Tetapi kita jangan membiarkan atau lupa perisitiwa yang berlaku keatas Datuk Mukhriz sebelum hari pengundian.

1.       Veteran UMNO Datuk Rahmah Abdul Hamid (ibu kepada Khairy Jamaluddin, Ketua Pergerkan Pemuda UMNO) telah membuat kritikan keatas Datuk Mukhriz kerana bertanding bagi jawatan Naib Presiden UMNO

2.       Datuk Mukhriz Mahathir menjadi sasaran kempen kotor di saat saat terakhir dengan portal berita Malaysian Insider mendakwa Datuk Mukhriz mengamalkan politik wang

3.       Tidak sampai 24 jam sebelum mengundi terdapat laman social palsu TPM Tan Sri Muhyiddin Yassin menyebarkan maklumat mendakwa Mukhriz hilang kelayakan bertanding bagi jawatan Naib Presiden.
Datuk Rahmah Abdul Hamid, ibu kepada Khairy Jamaluddin (Menteri Belia & Sukan/ Ketua Pergerakan Pemuda) tidak bersikap adil mengritik Datuk Mukhriz Mahathir kerana bertanding bagi jawatan Naib Pesiden UMNO). Seharusnya sebelum pemilihan Pergerakan Pemuda UMNO, beliau (ibu KJ) harus melimparkan kritikan tersebut kehadap Datuk Mukhriz bukan setelah pemilihan Pergerakan Pemuda UMNO selesai.

Kemungkinan sebagai seorang ibu, Datuk Rahmah mengetahui kebolehan anak nya sendiri dimana anaknya tidak akan berada dalam keadaan sekarang ini jika tidak bersandangkan kepada staus besan beliau ketika itu menjadi Presiden dan Perdana Menteri Malaysia. Sebelum  ini anaknya hanya terkenali  dengan panggilan “ budak tingkat empat” di pejabat perdana menteri.(pejabat Pak Lah).

Datuk Mukhriz pernah menentang Khairy Jamaluddin bagi jawatan Ketua Pemuda semasa Abdullah Ahmad Badawi memegang jawatan sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO. Dalam pemilihan UMNO yang lalu, sering kelihat KJ mendampingi Datuk Seri Hishammuddin semasa berkempen. Ini jelas KJ dan pergerakan Pemuda memberikan sokongan secara terbuka kepada Datuk Seri Hishammudin. Teori ini di kuatkan lagi dengan kritikan ibu beliau sendiri Datuk Rahman keatas Datuk Mukhriz Mahathir.
Mengenai portal berita Malaysian Insider kita semua mengetahui satu satunya portal berita pembangkang yang pendirian mereka anti bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad. Ramai yang berpendapat kemungkinan ada tangan tangan dalam UMNO yang memungkinan portal tersebut melakukan sedemikian.
Disebabkan Datuk Mukhriz mewarisi sikap ayahanda Tun Dr Mahathir Mohamad iaini sikap budiman maka permohonan maaf yang yang di buat oleh portal tersebut diterimanya walaupun Datuk Mukhriz menanggung padahnya. Jika lah isu tersebut dipanjangkan di Mahkamah maka kita dapat melihat “ tangan tangan” siapa yang membolehkan portal tersebut menyerang Datuk Mukhriz.

Tan Sri Muhyiddin Yassim, Timbalan Perdana dan Timbalan Presiden UMNO telah menafikan kenyataan yang dibuat dalam satu akuan Facebook tentang dakwaan adanya keputusan Jawatankuasa Disiplin UMNO keatas Datuk Mukhriz.
Tan Sri Muhyiddin akan meminta pihak Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk menyiasat akaun media social tersebut. Diharapkan ini tidak akan mengambil masa yang lama untuk menyiasat dan bertindak.

No comments:

Post a Comment