Thursday 17 October 2013

Nasib Kampong Kepayang sama dengan Kampong Melayu di Singapura

Rakyat Malaysia tidak dapat menafikan bahawa DAP adalah anak didik PAP di Singapura. Akhbar Harakah telah melaporkan bahawa DAP bukan parti yang memperjuangkan kepentingan masyarakat Cina semata mata dan tidak bersifat perkauman. Ini kerana nasib yang akan bakal menimpa masyarakat Melayu di Kampung Kepayang Fair Park mendapat perhatian daripada pihak DAP. Ini kerana kampung tersebut satu satunya perkampungan Melayu tertua di Penang akan di pertahankan.

Harakah melaporkan bahawa Ahli Parlimen DAP Ipoh Barat menyatakan bahawa "DAP mahu Kampong Kepayang dipertahankan kerana kampung Melayu yang dibuka akhir pada abad ke 18 mempuyai nilai sejarah.

Kita lihat PAP di Singapura. Apa PAP telah dilakukan terhadap kampung Melayu di sana yang mempunyai nilai sejarah? Setelah kesemua kampung Melayu di robohkan, kononnya untuk mengekalkan sejarah orang Melayu di Kampong Ubi/Geylang Serai, maka "Perkampung Melayu" di dirikan. Malangnya, akhirnya Perkampung Melayu yang terletak dikawasan Geylang Serai jugak di robohkan.

Jangan "termakan" kata kata manis pemimpin DAP. Akhirnya Kampung Kepayang akan menemui nasib dan ajalnya sama seperti kampung Melayu di Singapura.

No comments:

Post a Comment