Wednesday 16 October 2013

Hormati Keputusan Mahkamah

Pada petang Hari Raya Aidiladha iaini hari Isnin, 14 Oktober 2013, Mahkamah Rayuan di Putrajaya telah membuat keputusan berhubung dengan rayuan kerajaan, Majlis Agama Negeri -Negeri dan pertubuhan Islam dalam kes penggunaan kalimah Allah dalam The Herald - The Catholic Weekly.

Mahkamah dengan sebulat suara telah tidak membenarkan kalimah Allah digunakan dalam majalah 'The Herald'.

Dalam kenyataan Christian Federation of Malaysia, Pengerusinya, Reverend Dr Eu Hong Seng menyatakan bahawa "The Federation welcomed the fact that the decision did not cover of the word "Allah" in Bahasa Malaysia Bible, The Alkitab. We expect the government to honour the 10 point solution with respect to the AlKitab. We shall, therefore continue to use the word "Allah" in our workship,liturgy, prayers and education materials".

Menurut Hakim Mohamed Apandi Ali " penyelidikan yang dilakukan terhadap penggunaan bahasa dalam kitab penganut Kristian menunjukakan kalimah Allah (yang merujuk kepada Tuhan) tidak pernah muncul walau sekalipun dalam naskah berbahasa Ibrani."

Hakim Mohamed Apandi menambah bahwa "penyelidikannya mendapati kalimah itu tidak pernah digunakan walapun sekali dalam kitab Taurat dan Zabur atau Injil, malah tiada terkandung dalam Bible berbahasa Greek. Dalam Bible, Tuhan dikenali sebagai Yahweh atau Yah".

Berdasarkan kepada penjelasan Hakim Mohamed Apandi maka timbul persoalan, "Apakah motif sebenarnya tindakan Christian Federation of Malaysia, dimana Pengerusinya, Reverend Dr Eu Hong Seng mengeluarkan kenyataan di New Straits Times, " We shall, therefore continue to use the word "Allah" in our worship, liturgy, prayers and educational materials".

Christian Federation of Malaysia seharusnya mendengar pandangan/nasihat Menteri Komunikasi dan Multi-Media Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek bahawa semua pihak diminta menghormati dan akur dengan keputusan sebulat suara tiga Hakim Mahkamah Rayuan yang melarang penerbitan majalah mingguan katolik, The Herald menggunakan kalimah Allah.

Setakat ini umat Islam di Malaysia tidak bertindak agresif sehingga mencetuskan keadaan tegang dan menerima dengan hati terbuka. Ini kerana mereka tahu ada saluran lain untuk menyelesaikan isu yang berkenaan.

No comments:

Post a Comment