Thursday 25 September 2014

Lim Kit Siang Political Coward


1.      Ahli Parlimen Segambut dari DAP, Lim Lip Eng telah membuat laporan polis berhubung dakwaan Tun Mahathir Mohamad terhadap Lim Kit Siang pada pilihan raya umum (PRU) yang lepas.

2.      Laporan polis turut di lakukan oleh Lim Kit Siang untuk meminta polis menyiasat Tun Mahathir.

3.      Selama ini DAP tidak menaruh kepercayaan pada PDRM dalam menjalankan tugas, tetapi kenapa pula membuat laporan polis?

4.      DAP sendiri menghadapi berbagai masalahan dalaman dan berdepan masalah perundangan negara. 

5.      Apa yang dilakukan oleh DAP terutama sekali Lim Kit Siang adalah untuk mengalihkan perhatian rakyat terhadap kemelut dalam Pakatan Pembangkang dengan menimbulkan perkara yang berlaku semasa kempen PRU 13 yang lalu.

6.      Saya bersetuju dengan desakkan Tun Dr Mahathir kepada ahli politik yang tidak tahan dengan segala tomahan kritikan supaya meletakkan jawatan. Bagi saya golongan politikus seperti itu terdiri daripada “political coward” dan harus meletakkan jawatan.

7.      Sebagai Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir semestinya mengetahui bentuk ucapan yang dapat di kaitkan dengan Akta Hasutan. Dan sudah pasti Tun Mahathir tidak akan “cross border” Akta Hasutan.

8.      Bila Lim Kit Siang dan Ahli Parlimen Segambut membuat laporan polis terhadap ucapan Tun Mahathir menunjukkan kedaifan kalau tidak kebodohan mereka mengenai Akta Hasutan.

9.      Sekarang ini Tun Dr Mahathir hanyalah seorang rakyat biasa tidak seperti Lim Kit Siang seorang Ahli Parlimen dan penasihat sebuah parti politik. Jika sebagai rakyat biasa Tun Mahathir dapat menerima berbagai teguran dan kritikan, mengapa tidak bagi seorang yang bergelar Yang Berhormat dimana dipilih rakyat? 

10.   Kepada ahli politik yang tidak tahan dengan tomohan kritikkan jadi seperti “harimau pondan”.

11.   Jika tidak dapat menerima kritikan dan umur pula sudah lanjut (dalam hal ini Lim Kit Siang), letak sahaja jawatan dan menjaga cucu di rumah. 

12.   Jika ucapan Tun Mahathir ( pru 13) disifatkan oleh Lim Kit Siang sebagai menghasut rakyat, bagaimana pula ucapan beliau (Lim Kit Siang) berbau perkauman? Ini dapat di sabitkan kesalahan di bawah Akta Hasutan.

13.   Begitu juga dengan anak beliau, Lim Guan Eng, ucapannya bermainkan sentimen cina yang dapat menimbulkan kebencian kaum kearah berlakunya rusuhan kaum di Malaysia.

14.   Begitu juga dengan Wakil Rakyat DAP yang lainnya setiap ucapan mereka menimbulkan rasa kebencian antara kaum di Malaysia. 

15.   Apa yang dapat dilihat, perbuatan Lim Kit Siang jelas menunjukkan bahawa beliau dan yang lain dalam DAP boleh berkata apa sahaja atau kritikkan terhadap orang lain tetapi orang lain tidak boleh bercakap yang negatif atau mengritik  mereka.

16.   Lim Kit Siang mencontohi Lee Kuan Yew di Singapura. Apa yang dilakukan oleh Lim Kit Siang merupakan ulang tayang kelakuan Lee Kuan Yew di Singapura.

17.   Saya ingin mengulangi desakkan Tun Dr Mahathir Mohamad, kepada ahli politik (terutama sekali Lim Kit Siang) jika tidak dapat menerima kritikkan maka letakkan jawatan dengan segera.

18.   Lim Kit Siang dan DAP harus mengimbas kembali apa yang di katakan oleh Tun Tan Siew dan Tun V.T.Sambanthan.

19.   Tun Siew Sin pada 30 April 1969, “ The Malays through UMNO were generous enough to relax the citizenship laws of this country..MCA and MIC agreed to continue the policy of preserving the special position of Malays”

20.   Tun V.T.Sambanthan di Parlimen pada 1 June 1965 “ ...What did the Malay do..What did the Malay leadership do? What did they do with citizenship? If we look around in Asia and East Asia, particularly, you will find that my race, the Indian race, is not welcomed in Ceylon, is not welcomed in Burma. Look at my brother, Chinese race, it is not welcomed in Thailand, in Vietnam, in Cambodia in all other areas. It has been my great good fortune to have born in the  country. Where else can you find a more charitable, a more polite, a more decent race than Malay race? Where else can you get such politically decent treatment for any immigrant race?”

21.   Dengan ini menunjukkan bahawa apa yang diucapkan oleh Tun Mahathir bukan satu hasutan tetapi satu peringatan kepada rakyat.

22.   Lim Kit Siang ingin menonjolkan diri beliau sebagai perjuangan bangsa Cina dan menggangap serta menanamkan perasaan benci orang Cina terhadap pemimpin Melayu terutama sekali Tun Dr Mahathir Mohamad.

23.   Jika di perhatikan dan mengambil kira apa yang dikatakan oleh Tun Tan Siew Sin dan Tun V.T.Sambanthan jelas Lim Kit Siang dan orang Cina yang menentang pemimpin Melayu terdiri golongan yang tidak sedar diri asal usul daripada mana mereka datang.

24.   Jika Lim Kit Siang merupakan perjuangan bangsa Cina, dan menggangap Tun Mahathir dan pemimpin Melayu di Malaysia menghasut agar Melayu membenci cina maka Lim Kit Siang seharusnya membawa orang Cina keluar dari Malaysia. 

25.   Saya mencadangkan kepada Lim Kit Siang supaya membawa cina Malaysia lari ke Singapura kerana Singapura masih memerlukan terlalu ramai warganegara asing menjadi rakyat di sana.

You all are not wanted for being ungrateful to the country

No comments:

Post a Comment