Tuesday 18 June 2013

Dengar nasihat Tun Dr Mahathir Mohamad


Di bawah amalan demokrasi jelas bahwa setiap jawatan dalam UMNO (misalnya) wajar di pertandingan termasuk jawatan Presiden dan Timbalan Presiden. Disamping  kita  memahami definasi demokrasi kita pula harus tidak melupakan hak sesuatu parti untuk melaksanakan sesuatu keputusan demi untuk perpaduan parti.

Dalam isu pemilihan UMNO seperti kata Tun Dr Mahathir Mohamad, Mantan Perdana Menteri bahwa pengalaman yang di lalui oleh Tun Mahathir sendiri menunjukkan pertandingan jawatan tertinggi akan membawa keburukan kepada UMNO. Selanjutnya Tun Mahathir menyatakan bahwa pengalaman beliau jugak menyatakan bahwa pihak yang kalah membawa beliau ke mahkamah dan terus menubuhkan parti yang lain.

Berdasarkan kepada pengalaman Tun Mahathir, penulis berpendapat UMNO juga mempunyai hak untuk menentukan apa yang patut di laksanakan demi untuk perpaduan parti. Jika Majlis Tertinggi UMNO dan pemimpin UMNO yang lainnya berpendapat bahwa jawatan tertinggi dalam UMNO iaini Presiden dan Timbalan Presiden tidak harus di pertandingan demi untuk kebaikan UMNO, maka setiap ahli UMNO harus merestui dan memberikan sokongan kepada cadangan tersebut.

Penulis bersetuju dengan pendapat Tun Dr Mahathir Mohamad bahwa ramai yang tidak begitu memahami fungsi demokrasi. Kita lihat peristiwa yang berlaku waktu ini. PRU merupakan satu amalan demokrasi bagi rakyat memilih kerajaan untuk memerintah Negara. Rakyat diberikan kebebasan yang mutlak untuk membuat pilihan. Dalam perlaksanaan pilihan raya bersandarkan kepada amalam demokrasi akan terdapat ada pihak yang akan kalah dan menang. Amalan demokrasi juga mengkehendaki mereka yang bertanding agar menerima keputusan yang telah di buat oleh rakyat.

Berbalik kepada penjelasan Tun Mahathir bahwa di Malaysia ramai yang kurang fahami mengenai demokrasi maka itu ujudnya pihak tertentu membuat bantahan mengenai keputusan pilihan raya dan tidak dapat menerima keputusan pilihan raya dengan melimparkan berbagai tuduhan kepada pihak yang bertanggungjawab  mentadbirkan/perjalanan pilihan raya.

Penulis merayu kepada ahli UMNO agar menerima nasihat dan pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad demi untuk perpaduan dalam UMNO. Dr Mahathir berpesan “jawatan lain dalam parti bolehlah di pertandingankan tetapi di puncak takpayahlah bertanding”.

No comments:

Post a Comment