Monday 24 June 2013

Mansuhkan sistem meritokrasi


Dalam PRU 13 yang lalu, kaum Cina melaungkan slogan “Ubah” dan keputusan PRU  tersebut jelas menunjukkan bahwa kaum Cina menolak BN. Dengan keputusan itu juga menifestasikan bahwa kaum cina mahukan pembangkang (terutama sekali DAP) untuk mewakili mereka. Justeru, biarkan pembangkang menangani masalah kaum cina. Saya yakin dan percaya pembangkang terutama sekali DAP tidak dapat menangani permasalahan kaum mereka sendiri (cina).

Apa yang jelas bahwa keputusan PRU 13 mempamerkan bahwa masyarakat Melayu telah kembali memberikan sokongan kepada BN terutama sekali mereka yang tinggal dikawasan luar bandar dan pedalaman. Dari itu UMNO tidak harus melupakan golongan ini dan berusaha membantu mereka.

Kerajaan BN dimana UMNO menjadi tulang belakang harus melihat dan menjaga kepentingan masyarakat Melayu yang telah memberikan sokongan kepada UMNO. Salah satu langkah pertama yang harus di laksanakan oleh UMNO adalah untuk menghapuskan sistem meritokrasi dalam sektor pendidikan. Dengan ini dapat memberikan peluang yang lebih baik kepada pelajar Melayu dan bumiputera yang tinggal luar bandar dan pedalaman.
Golongan ini yang sangat memerlukan bantuan seperti biasiswa untuk melanjutkan pelajaran ke pepringkat lebih tinggi. Semasa berkempen dalam PRU 13 yang lalu saya juga telah diberikan makluman mengenai ini dan golongan yang berkenaan tersangat memerlukannya.

Ini tidak bermakna UMNO harus melupakan pelajar di bandar tetapi kita juga harus prihatin terhadap pelajar diluar bandar yang tidak menikmati segala kemudahan pendidikan. Dengan memansuhkan sistem meritokrasi ini maka ada ujud satu sistem yang adil dan saksama. UMNO harus memberikan pertimbangan yang seimbang demi untuk bangsa, agama dan negara.

No comments:

Post a Comment