Monday 10 June 2013

Jangan Khianati rakyat yang telah memberikan sokongan


Tindakan pembangkang untuk memulaukan sidang Parlimen pada 24 Jun ini merupakan satu gimik politik. Jika benar apa yang di percayai oleh pembangkang bahwa keputusan PRU 13 terdapat “penipuan” maka parti pembangkang seharusnya juga memulaukan Sidang Dewan Negeri dan majlis angkat sumpah di dua buah negeri, iaini Selangor, dan Penang. Manakala PAS pula tidak akan memulaukan Persidang Parlimen dan majlis mengangkat sumpah pada 24 Jun ini.  

Penulis berpendapat bahwa akhirnya pembangkang akan menghadiri persidangan parlimen dan majlis mengangkat sumpah.  Dari itu dengan adanya Himpunan Blackout 505 memperjelaskan perlakuan yang terdiri dari baduk politik.

Penulis berpendapat bahwa pemimpin pembangkang harus mempunyai integriti dan kredibiliti disertakan dengan ketanggungjawaban dan membawa isu ketidak puasan hati keputusan PRU 13 ke mahkamah mengikut peruntukan undang undang yang sedia ada.

Jika benar berlakunya “penipuan” dalam PRU 13, maka pembangkang harus membawa isu tersebut ke Mahkamah dan membuat laporan polis dengan mengemukakan segala dokumen yang ada. Nampaknya pemimpin pembangkang terutama sekali Ketua Pembangkang dan para penyokong beliau kelihatan “mati akal” mereka tanpa dapat berpikir secara rational.

Dengan menubuhkan kerajaan negeri seperti di Penang, Selangor dan Kelantan jelas bahwa pembangkang menerima keputusan PRU 13. Dengan mengadakan Himpunan Blackout 505 dimana Ketua Pembangkang telah mengeret rakyat bersama merupakan satu manifestasi kekecewaan Anwar untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia.

No comments:

Post a Comment