Thursday 4 July 2013

Umat Islam jangan tunduk kepada tuntutan


Bersesuain dengan Article 3 Perlembagaan Persekutuan ,  Islam adalah agama Persekutuan. Justru, adalah menjadi tanggung jawab kerajaan dan rakyat (tidak mengira fahaman politik) harus memelihara dan mempertahanakan kesucian Islam.

Sejak kebelakangan ini ada desakan dan tuntutan dari pertubuhan hak asasi manusia  dalam dan luar negeri berhubung perlaksanaan penukaran agama dikalangan penganut Islam dan juga kebebasan amalan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT).

Kumpulan atas nama hak asasi manusia tersebut menuntut dan mendesak agar salah satu pihak (ibu atau ayah) membolehkan menukar agama kanak-kanak dibawah umur. Bagi penganut agama Islam, di samping kita melaungankan hak asasi manusia kita juga tidak dapat melupakan dan mengabaikan hak individu Islam untuk memelihara, mempertahankan dan melaksanakan tuntutan agama.

Bagi penganut Islam, bilamana seseorang bayi dilahirkan, anak kecil itu sudah mempunyai agama. Kita semua menyedari bahwa bilamana bayi Islam itu dilahirkan, maka anak tersebut akan dilaungkan dengan azan dan sebagainya.

Pertubuhan hak asasi manusia mendesak dan menuntut agar membenarkan salah seorang ibu atau ayah untuk menukar agama kanak-kanak dibawah umur, Perbuatan seumpama itu bertentangan dengan amalam agama Islam. Dari itu kita harus menentangnya. Agama islam juga harus diberikan hak untuk penganutnya mengamalkan apa yang di tuntut oleh Islam.

Kita harus menyedari bahwa perbuatan bertukar agama, pindah agama atau murtad, pengamalan seperti LGBT di larang oleh agama Islam.

Umat Islam jangan tunduk dengan tuntutan sedemikian.

No comments:

Post a Comment